اهمیت طراحی بیوفیلیک

دوشنبه 11 مهر 1401
7:59
سهراب سینایی

طراحی بیوفیلیک شامل ایجاد یک محیط ساخته شده است که با استفاده از گیاهان، مواد طبیعی، نور طبیعی و تهویه یا شبیه سازی آنها، رفاه فیزیکی و رضایت ذهنی کاربران آن محیط را افزایش می دهد. در این مقاله بینش، که در سال 2018 نوشته شده است، مایکلا اوهار از چاپمن تیلور، اهمیت طراحی بیوفیلیک و راه‌هایی را که می‌توان آن را در ساختمان‌های مختلف گنجاند، مورد بحث قرار داد.


یکی از جنبش‌های کلیدی در طراحی امروزه بیوفیلیا است – استفاده از مواد طبیعی، نور طبیعی و گیاهان برای ایجاد محیطی دلپذیرتر و مؤثرتر برای کاربران نهایی آن محیط ساخته شده.


طراحی بیوفیلیک بر این اصل کار می‌کند که انسان‌ها برای میلیون‌ها سال برای کار در محیط طبیعی و با محیط طبیعی تکامل یافته‌اند، و اینکه ما فقط در حدود 200 سال گذشته به خوبی با محیط صنعتی شهری موجود سازگار نیستیم. تصور می‌شود که سلامت جسمی و روانی افرادی که زمان قابل توجهی را در آن سپری می‌کنند تحت تأثیر تماس حسی با ویژگی‌های طبیعی از طریق کاهش استرس و افزایش بهره‌وری قرار می‌گیرد.

از آنجایی که اکنون صدها میلیون نفر در شهرها یا شهرهای بزرگ زندگی می کنند، طراحی بیوفیلیک می تواند در کمک به بهبود سلامت جسمی و روانی بخش بزرگی از جمعیت - چه کارگران، خریداران، ساکنان یا بازدیدکنندگان - نقش داشته باشد.


استفاده از مواد طبیعی، مانند سنگ و چوب، و فضای سبز گسترده راهی آشکار برای ترکیب عناصر بیوفیلیک در یک طراحی معماری یا داخلی است. ویژگی‌های آب می‌تواند اثر آرام‌بخشی برای مقابله با افزایش سطح استرس ایجاد کند، در حالی که نور طبیعی و تهویه می‌تواند رفاه فیزیکی و "احساس" ساختمان را بهبود بخشد. اگر فرصت وجود داشته باشد، نماها از محیط اطراف باید از طریق لعاب های گسترده به حداکثر برسد، که همچنین می تواند نور طبیعی و تهویه فراوان را فراهم کند.


طراحی بیوفیلیک می‌تواند شکل غیرمستقیم تری نیز داشته باشد - به عنوان مثال، استفاده از تصاویر درختان، دریاچه‌ها و غیره، یا ایجاد اشکال و الگوهای بیومورفیک. حرکتی در میان طراحان به سمت ترکیب مواد طبیعی به روش های جدید و جالب وجود دارد. حتی استفاده از فناوری LED برای شبیه سازی تجربه طبیعی، چه ابر در آسمان یا یک آبشار، می تواند به افراد کمک کند تا احساس آرامش کنند.


محیط‌های بیرونی و قلمرو عمومی مرتبط با آن را می‌توان با طراحی‌های ساده، از جمله نصب دیوارهای زنده «سبز» که با هزاران گیاه روی هم چیده شده‌اند، تغییر داد، مانند آنچه در Ashford Designer Outlet Center در بریتانیا (بزرگ‌ترین چنین دیواری در اروپاست). کاشت تعداد قابل توجهی درختچه و درخت، استفاده از چوب و سنگ برای پل ها و مسیرها و نصب عناصر آبی مانند حوض یا فواره می تواند تجربه ورود را متحول کند و حس آرامشی را ایجاد کند که اغلب در محیط های خام شهری وجود ندارد.


[ بازدید : 83 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به معماری و طراحی داخلی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]